top of page
Zoeken

Een kijkje bij Lia Ruijtenberg

In onze Facebookgroep hebben we een heel aantal actieve kleurders zitten en vanaf heden zullen we regelmatig een met een van de leden een interview doen. Wie gaat er schuil achter deze prachtige kleurwerkjes? De eerste is Lia Ruijtenberg, geboren 1951

Lia wat doe je in je dagelijks leven? Mijn dagen zijn gevuld met van alles en nog wat; veel repeteren voor mijn muziek, het huis een beetje doorflodderen zodat het er zo fris en fruitig mogelijk uitziet, blokfluitlessen geven aan de jeugd van onze vereniging zodat ze de basis van de muziek leren en op die manier makkelijker door kunnen stromen naar een ander instrument. En... kleuren natuurlijk.


Wanneer ben je begonnen met kleuren voor volwassenen? En hoe ben je daar bij uit gekomen? Ik ben ongeveer 5 jaar geleden begonnen met kleuren. Ik houd vreselijk veel van kleur en heb ook op Facebook bij een fotogroep een jaarproject over Kleur gemaakt. Elke week een foto. Dat was zo leuk en toen dat klaar was, miste is het echt en las ik over het kleuren voor volwassenen. Zo is het begonnen en nooit meer gestopt. Het geeft mij heel veel rust en ik voel me er erg gelukkig bij.


Hoe ziet je kleurhoekje eruit? Heb je een vaste plek in huis of niet? Ik werk aan mijn bureau op mijn kamer boven. Daar maak ik ook muziek en heb ik alles om mij heen wat ik nodig heb. Als de kleinkinderen te logeren zijn kleuren wij ook heel erg veel; vooral de oudste is erg enthousiast. Dan gaan we beneden aan de keukentafel zitten of, als het mooi weer is, lekker buiten aan de tuintafel.

Hoe ziet je assortiment eruit? Welke boeken, potloden, stiften enzovoorts heb je in bezit? Ik heb uiteraard - zoals denk ik bijna iedereen die dit leest - veel te veel boeken en potloden, maar ik heb een foto gemaakt van de boeken waar ik in en uit werk.



Bij de Action kan je soms heel goede spullen kopen en die schaf ik dan ook aan; omdat het daar zo goedkoop is kan ik dan goed uitproberen wat ik het fijnst vind. Ik heb onlangs nog kleurpotloden van de Action gekocht maar nog niet gebruikt.


Wat kleur je het liefste? Ik kleur het liefst platen waar je je eigen fantasie op los kan laten. Ik ben niet gek op gezichten, fantasiefiguren, mensen en echte dieren. Maar natuur (bloemen) en sprookjesafbeeldingen vind ik wel weer erg leuk. Ik vind het leuk als er veel gebeurt op een plaat.


Wie is je favoriete tekenaar? Waarom? Wat is van hem/haar het leukste boek? Mijn favoriete tekenaar is tot nog toe Johanna Basford. Vooral omdat ik het afgelopen jaar Ivy and the Inky Butterfly heb gekleurd. Het leuke van dat boek vind ik dat er zoveel verschillende dingen in gebeuren waardoor je niet gebonden ben aan altijd hetzelfde. Ik houd van afwisseling.



Met welk materiaal kleur je het liefste? Potloden of stiften, merk? Waarom? Ik kleur het liefst toch met Faber Castell Polychromos potloden. Ik gebruik pastelkrijt van de Action om achtergronden te kleuren. Bij het HEEMK heb ik stabilo 88 stiften gebruikt en dat vind ik dan ook weer heerlijk om te doen. En in het Parijs kleurboek, dat ik van onze dochter heb gekregen, gebruik ik alles door elkaar omdat ik het daar niet vind uitmaken en ik in dat boek van alles kan uitproberen. Soms wordt het leuk; soms wordt het minder geslaagd.


Wanneer kleur je? Hoeveel uurtjes besteed je aan deze hobby? Omdat ik mijn eigen tijd indeel kleur ik wanneer het mij uitkomt. Ik heb er geen vaste tijd voor. Wel ga ik op woensdagochtend ga ik altijd naar mijn vriendin die ook tekent en schildert en dan zijn wij samen lekker aan het werk.


2019 loopt bijna ten einde, als je nou een top 3 beste platen van jezelf mag uitkiezen, welke zijn dat dan? Het is zo moeilijk om de top 3 van mijn platen aan te wijzen. Als ik mijn werk van het laatste jaar doorkijk vind ik echt alles zo gaaf. Daarom heb ik deze 3 gekozen, maar het hadden net zo goed drie andere kunnen zijn.



Als je nou terug kijkt naar je allereerste plaat en de allerlaatste plaat. Ben je dan blij met de vooruitgang en resultaten? Haha, nou dat denk ik wel. En het leuke is dat ik net zo blij en gelukkig was met de eerste plaat als met de laatste.



Is er nog iets wat je wilt leren op kleurgebied? Ik zou willen leren om mooiere achtergronden te maken, maar ik heb vertrouwen dat dat gewoon vanzelf komt; door het kijken bij anderen en door het volgen van de tutorials die je op YouTube vindt kan je zóveel leren. En dat is leuk, want daardoor word je steeds beter en blijft het uitdagend.


Iedereen heeft wensen… wat zou je heel graag willen hebben? Bepaald boek, kleurmateriaal? Wensen? ..... natuurlijk! :) Op mijn verlanglijstje voor Sinterklaas komt Romantic Country nr. 3 van Eriy. En ik ben nu net een paar weken begonnen met Gnomes in the neighborhood... daar ben ik nog wel even mee bezig. Ik wil mijn platen gaan sprayen met fixatief zodat ze mooi blijven en ik zou graag een filmpje willen maken van mijn Ivy-boek. Maar dat is nog niet gebeurd, moet eerst nog uitpuzzelen hoe dat moet.


Heb je naast kleuren nog andere hobby’s? Zou je daar iets over willen vertellen?

Naast kleuren heb ik als hobby muziek. Dat is mijn belangrijkste en tijdrovendste hobby. Ik speel eerste altsaxofoon in Crescendo hier op het dorp en omdat wij in de hoogste divisie muziekmaken zijn er altijd heel erg veel nootjes om te studeren. Daarnaast speel ik in saxofoonkwartet Saks4Fun, de blaaskapel van Crescendo en in eerste alt in de Delft Blue Bigband. Soms speel ik op een opening van een tentoonstelling. Dus.... nootjes genoeg te blazen en te repeteren.



Ik houd van mijn ochtendwandelingetje met mijn nordic walking stokken; een lekker begin van de dag. Alleen als het regent doe ik dat niet. Slap, maar zo is het.


En als laatste fotografeer ik graag wat ik om mij heen zie. Dus genoeg te doen. Lia we vonden het ontzettend leuk om eens een "kijkje" bij jou te mogen hebben. Bedankt voor je interview en nog heel veel plezier met kleuren, muziek en fotografie!

96 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page