top of page
Zoeken

Een kijkje bij Marianne Noordsij

In onze Facebookgroep hebben we een heel aantal actieve kleurders zitten en vanaf heden zullen we regelmatig een met een van de leden een interview doen. Wie gaat er schuil achter deze prachtige kleurwerkjes?


Deze keer is Marianne Noordsij, geboren 26 augustus 1984 aan de beurt.


Marianne wat doe jij in je dagelijks leven?

Ik werk als Verzorgende IG in de thuiszorg bij Argoszorggroep in Vlaardingen.

Met mijn team hebben we door heel Vlaardingen heen cliënten in zorg. De zorg die wij bieden is heel breed. Van douchen in de ochtend en omkleden voor de nacht tot diepe wondbehandelingen en injecteren en alles wat er tussen zit. Dit werk doe ik echt met heel veel plezier.

Verder ben ik moeder van een zoon van 10 jaar, Wesley, en getrouwd met Lieke.

Lieke werkt bij een bank en Wesley zit uiteraard op school, waar hij het heel goed doet.

Wesley voetbalt 3 keer in de week dus ik ben naast werkende moeder, huisvrouw en echtgenote ook een voetbal moeder 😊

Druk maar gezellig leventje dus.


Wanneer ben je begonnen met kleuren voor volwassenen? En hoe ben je daar bij uit gekomen?

Vroeger, als kind, tekende en kleurde ik altijd al. Destijds had je vaak in de winkels, voornamelijk rond feestdagen of actieweken, kleurwedstrijden en in elke winkel deed ik altijd mee. Regelmatig ook een prijsje gewonnen.

In mijn puberjaren kleurde ik gewoon gezellig door maar alleen mijn eigen tekeningen.

Het tekenen en kleuren heeft toen even stil gelegen, opleiding en deze afronden, samenwonen, kindje gekregen, noem maar op.

In 2012 kwam ik in een winkel een kleurboek voor volwassenen tegen. Deze vond ik erg duur en heb die laten liggen maar het bleef wel mijn aandacht vragen.

Bij de action lagen toen der tijd hun eerste kleurboeken voor volwassenen en deze heb ik toen gekocht. Daar ben ik in begonnen met Bruynzeel potloden en soms met Bruynzeel stiften.

Het eerste ‘echte’ kleurboek voor volwassenen kreeg ik met kerst van mijn moeder. Dit was ‘Mijn geheime tuin’ van Johanna Basford. Ik vond het geweldig!

Mijn tweede was het nieuwe deel van Johanna; Het Betoverde Woud. Dit boek heeft ervoor gezorgd dat kleuren echt mijn ultieme hobby is en werd mijn collectie aan boeken en potloden groter en groter.


Hoe ziet je kleurhoekje eruit? Heb je een vaste plek in huis of niet?

Ik kleur altijd aan de eettafel in de huiskamer. Dit is eigenlijk mijn vaste plek in huis omdat ik vaak tijd besteed aan mijn hobby’s aan tafel 😊. Op deze manier zit ik toch bij de rest van mijn gezin in huis en soms komt Wesley mij vergezellen met iets wat hij aan tafel gaat doen.


Hoe ziet je assortiment eruit? Welke boeken, potloden, stiften enzovoorts heb je in bezit?

Ik ben een jaar na het oppakken van deze hobby naar een kunst winkel ‘Gerstaecker’ (toen nog Harolds) gegaan waar je veel soorten potloden kon uitproberen. Ik werd verliefd op de Derwent Coloursoft en heb deze gekocht. De Bruynzeels werden vanaf dat moment niet meer gebruikt haha. Inmiddels is mijn boeken collectie uitgebreid tot 42 boeken (inmiddels verkochte en weggegeven boeken niet meegeteld) en 2 dozen potloden. Caran ‘d Ache Pablo is mijn collectie komen versterken. Nu heb ik een paar Faber Castel Polychromos potloden aangeschaft om die te proberen en nu staan die ook op mijn verlanglijst haha.

Ik heb een paar kaartenboekjes. 3 van Johanna Basford en 1 van Hanna Karlzon, maar dit is niet echt mijn ding. Ik vind dat te klein en te priegelig en die plaatjes staan ook in de grote boeken en ik kleur niet graag 2x dezelfde plaat. (Op gezichten na).



Wat kleur je het liefste? Mensen, dieren, landschappen, bloemen enz.

Wat ik het liefste kleur is eigenlijk heel wisselend. Soms heb ik zin in gezichten. Dan pak ik meestal de boeken van Hanna Karlzon erbij. Sinds kort heb ik 2 boeken van Anastasia Elly Koldareva; Mermaid Legends en Nocturnes. Dit zijn ook ‘gezicht’ platen.

Soms heb ik zin in fantasy platen. Dan pak ik ‘Dromenvanger’ of ‘Sprookjesbos’ van Tomislav Tomic of de boeken van Kerby Rosanes. Hoewel ik die niet gauw pak omdat ik het best moeilijke platen vind waar ik vaak heel lang mee bezig ben. Soms heb ik dat geduld maar meestal mist mij bij die boeken wat inspiratie, hoewel ik ze wel heel gaaf vind.

Soms heb ik zin in natuur en dieren. Dan pak ik iets van Johanna Basford.

Het minst leuk vind ik bloemen. Ik vind het wel leuk maar ik moet daar echt zin in hebben of een opdracht krijgen via een challange of iets dergelijks. Ik kan gewoonweg geen kleuren bedenken voor bloemen.. Wanneer ik wel zin heb om bloemen te kleuren en er is geen challange gaande zoek ik een kleurenschema uit of vraag ik aan Wesley of Lieke of zij kleuren voor mij willen bepalen. Wesley geeft vaak kleuren waarvan hij zeker weet dat ik ze mooi vind en Lieke gaat mij dan echt uitdagen met een kleurschema wat ik zelf nooit zou kiezen 😊


Wat ik ook heel erg leuk vind om te doen is bij tekenen in een kleurplaat. Ik teken er bij sommigen een hele achtergrond bij of maak er een thema van. Ik ben gek op alles wat te maken heeft met Disney dus meestal probeer ik dat te combineren.



Met welk materiaal kleur je het liefste? Potloden of stiften, merk? Waarom?

Het liefste kleur ik met potloden. Ik gebruik het meeste mijn Caran ‘d Ache Pablo’s maar soms komen mijn Derwent Coloursoft ook weer op tafel. Soms gebruik ik ze door elkaar heen als de ene doos net die ene kleur niet heeft en de andere doos wel.

Voor huidskleuren gebruik ik meestal Derwent Coloursoft omdat deze mooi zacht zijn en goed te blenden. Caran ‘d Ache blenden ook prima maar voor mij werken de Coloursofts beter.

Voor een huidskleur gebruik ik vaak 3, 4 en soms zelfs 5 kleuren door elkaar.

Voor achtergronden gebruik ik verschillende materialen. Soms gewoon potloden maar ook Panpastel of Water pastels. Met de laatste 2 ben ik nog aan het ontdekken hoe het werkt en wat je er allemaal mee kan. De Water pastels zijn een goedkope variant van de Neocolor 2. Die vond ik te duur om als ‘probeersel’ te kopen omdat ik hier nog nooit mee gewerkt had. Mijn doos Water-soluble oil pastels heeft 36 kleuren dus ik kan er goed mee proberen.

Van de panpastels heb ik alleen nog de basiskleuren. Rood, geel, groen, blauw, wit en zwart. Deze collectie wil ik wel heel graag uitbreiden maar gezien de prijs per doosje (€7,-) zal dit nog even op mijn verlanglijstje staan. Tot die tijd leren hoe ik de kleuren het mooist kan mengen.

Ik heb ook stiften van Bruynzeel. Deze gebruik ik maar heel weinig. Als ik ze gebruik is dit alleen voor mandala’s. Ik gebruik ze als ik wel zin heb om te kleuren maar weinig zin om er veel tijd in te steken haha.


Wanneer kleur je? Hoeveel uurtjes besteed je aan deze hobby?

Ik werk in de zorg dus onregelmatig. Ik kleur hierdoor op verschillende momenten van de dag.

Met een ochtenddienst kleur ik ’s avonds, met een avonddienst kleur ik ’s morgens.

Ik probeer iedere dag iets te kunnen kleuren maar dit lukt natuurlijk niet altijd in combinatie met werk, huishouden, opvoeden e.d. Toch lukt het me meestal wel om wat tijd vrij te maken dagelijks. Na een avonddienst ben ik vaak lekker even alleen beneden en dan maak ik even een half uurtje of een uurtje mijn hoofd leeg door te kleuren met een serie of luisterboek op de achtergrond.


2019 is net ten einde, als je nou een top 3 beste platen 2019 van jezelf mag uitkiezen, welke zijn dat dan?

Oeh.. top 3 van eigen platen uitkiezen vind ik lastig, maar er zijn wel een paar platen waar ik veel plezier aan heb gehad en die ik wel goed gelukt vind.



Als je nou terug kijkt naar je allereerste plaat en de allerlaatste plaat. Ben je dan blij met de vooruitgang en resultaten?

Ik zie wel een verschil met mijn werk in het begin en nu. Door lid te zijn van een paar groepen op facebook zie je veel werk van anderen en krijg je tips mee over technieken. Mede hierdoor, en natuurlijk het alom bekende O.B.K. (oefening baart kunst), is mijn kleur werk wel vooruit gegaan. Dit vind ik erg leuk om terug te zien. Bij iedere plaat kan ik me ook precies herinneren hoeveel plezier ik erin had om ze te maken dus ze zijn voor mij allemaal even waardevol, zowel van vroeger als nu.


Fantasy Vrouw 2012


Rozen 2012


Fantasy Vrouw 2020


Rozen 2020


Is er nog iets wat je wilt leren op kleurgebied in 2020?

Oh ja, zoveel! Ik wil graag goed leren om huidskleuren te maken. Er zijn zoveel verschillende nationaliteiten met bijbehorende huidskleuren, ik wil graag leren hoe je dat het mooist kan maken.

Ook wil ik graag leren hoe je met panpastel mooie achtergronden maakt, op andere manieren als hoe ik dit nu doe (gewoon een kloddertje hier en een kloddertje daar). Er komen soms zulke kunstwerken voorbij op facebook en geen idee hoe iemand dat dan maakt.

Of heel realistisch kleuren zodat je bijna niet ziet dat het gekleurd is.. snap ik niks van hahaha.

Maar ik heb hier geen haast mee en blijf lekker oefenen.


Iedereen heeft wensen… wat zou je heel graag willen hebben? Bepaald boek, kleurmateriaal?

Oh jee.. mijn wensenlijstje… Ik durf het bijna niet te vertellen want ik mag absoluut niet klagen met mijn verzameling kleurartikelen maar ja.. het is nu eenmaal een verslavende hobby..

Ik zou dolgraag de Faber Castel Polychromos van 120 willen. Deze geven zo mooi kleur af en er zitten kleuren in die in mijn dozen niet zitten.

Uiteindelijk alle panpastelkleuren. Dit zijn er 80 en ik heb er 6 hahaha. Deze wil ik af en toe per 1 of 2 bij kopen maar ze zijn echt prijzig dus dit koop ik niet geregeld bij.

Ook zou ik heel graag een doos aquarel verf met napjes kopen om achtergronden mee te schilderen.

Hier laatst informatie over gevraagd in de kunstwinkel van Gerstaecker. Helaas was het geschikte probeerdoosje uitverkocht dus dit wacht tot de volgende keer.

Verder staan er nog wel wat kleurboeken op mijn verlanglijstje waaronder ‘Ochtendgloren’ en ‘Zwoele Zomeravonden’ van Hanna Karlzon (om mijn Hanna-collectie compleet te maken), de boeken van Klara Markova (ik heb alleen Fairy Miracles) en ‘Mysteria’, ‘When Dragons Dream’ en ‘Dragon Tales’ van Anastasia Elly Koldareva.

Ik denk dat het eerste wat ik aan zal schaffen is in de toekomst is een doosje aquarel verf.


Heb je naast kleuren nog andere hobby’s? Zou je daar iets over willen vertellen?

Buiten kleuren en tekenen heb ik nog een hobby; Diamond Painten.

Kleuren en Diamond painten wisselt elkaar regelmatig af. Ook dit vind ik heerlijk om te doen.

Lekker priegelen met steentjes en na een half uurtje resultaat zien.

Ik heb inmiddels verschillende paintings gemaakt. Een paar van Disney (uiteraard), Zweinstein van Harry Potter, maar ook Pokemon voor Wesley en Elvis voor oma. Nu ben ik bezig aan een grote van 90x70cm van P!nk, waar ik groot fan van ben.

Ook is een van mijn grote hobby’s spelletjes spelen met mijn gezin en vriendinnen.

Grote favoriet zijn de spellen van 999 games en dan voornamelijk Kolonisten van Catan. We hebben thuis een grote spellen kast vol en ik kan er al van genieten door alleen al naar die kast te kijken.

In die kast staan merendeel 999 games spellen (veel varianten op Catan, pantheon, dominion e.d.) maar ook 13 varianten op Monopoly.

Kortom… Ik verveel me echt nooit!



Marianne we vonden het ontzettend leuk om eens een "kijkje" bij jou te mogen hebben. Bedankt voor je interview en nog heel veel plezier met kleuren en diamond painting. Beide prachtige hobby's en ontzettend mooie resultaten!!

99 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page